جدیرترین اخبار :
  • انتصاب در سازمان منطقه آزاد چابهار
  • حضور منطقه آزاد چابهار در اکسپو ۲۰۲۴
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • جهش تولید در مناطق آزاد نیازمند رفع موانع حقوقی و اجرایی است
  • یکی از فرصت ها برای تحقق شعار سال، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند
بازدید ملا برادر از بندر چابهار؛

تأکید بر ایجاد تسهیلات لازم برای افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق این بندر+فیلم

اقتصادی | تاریخ خبر : 2/08/19 | تعداد بازید :318
به دنبال سفر به تهران و اصفهان، معاون اقتصادی ریاست الوزراء با سفر به ولایت سیستان و بلوچستان ایران، از بندر چابهار بازدید کرد و با مسؤلین این بندر، منطقه آزاد چابهار و همچنین دانشگاه بین‌المللی چابهار دیدار و گفت‌وگو کرد. ملا عبدالغنی برادر آخند در دیدار با مسئولین بندر چابهار، بر افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق این بندر تاکید کرد.

ملا عبدالغنی برادر آخند حین بازدید از بندر چابهار در یک نشست ویژه با حسین مدرس خیابانی، والی بلوجستان، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ریاست جمهوری ایران در افغانستان، حجت الله عبدالملکی، مسئول تجارتی مناطق آزاد ایران، قاسم عسکری، مسئول بندر چابهار و شماری دیگری از مسؤلین ایرانی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش دفتر معاونت اقتصادی رییس الوزرا، در این نشست ملا عبدالغنی برادر از طرف ایرانی خواست تا برای مدت طولانی در بندر چابهار زمین با قیمت مناسب برای افغانستان اختصاص دهد تا تسهیلات لازم برای افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق این بندر به وجود آید تا از طریق بندر چابهار تا سطح ترانزیتی افغانستان افزایش به عمل آید.
طرف ایرانی به ملا برادر گفت که افغانستان می تواند سر از فردا از بندر چابهار برای صادرات، واردات و ترانزیت استفاده کند. به گفته مسئولین ایرانی، ایران در این زمینه آمادگی کامل دارد.

در پایان این نشست جهت دسترسی کامل افغانستان به بندر چابهار و در بخش به وجود آمدن هرگونه سهولت و همکاری از سوی ایران در این بخش توافق صورت گرفت.

از سوی دیگر، معاون اقتصادی رییس الوزرا و هیئت همراه از دانشگاه بین المللی چابهار نیز بازدید کردند.
این در حالی است که در صورت اتصال به بندر چابهار، افغانستان علاوه بر هند و چین به بازارهای اروپا و شرق میانه دسترسی پیدا می کند و از این طریق روابط افغانستان با جهان تقویت و نزدیک می شود. این بندر برای کشورهای آسیای مرکزی و به ویژه افغانستان که کشوری محاط به خشکه است، ارزش اقتصادی خاصی دارد.

از سوی دیگر، بندر چابهار برای افغانستان ده ها کیلومتر از بندر عباس و صدها کیلومتر از بندر کراچی کوتاه تر است که مصرف و زمان صادرات را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می دهد.

بندر چابهار در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک ساخته شده که از طریق آن افغانستان می تواند شرکای تجارتی و ترانزیتی جدیدی پیدا کند و در زمان و مصرف کمتر به بازارهای تجارت بین المللی وصل گردد.

خبرگزاری صدای افغان

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل